madrasati habibati..  

Posted by: ~princess Islam~ in



Kunjunganku ke blog sekolah lamaku, SMKA Melor, menggamit kembali kenangan-kenangan lalu yang memahatkan seribu satu memori yang tidak dilupakan. Pengalaman bersama teman-teman seperjuangan, dan guru-guru kesayangan. Manakan tidak, di situlah aku mengenal erti hidup berdikari, di situlah aku mengenal erti perjuangan, dan di situlah aku mengenal fikrah yang sebenar. Walaupun pada mulanya diriku masih tercari-cari dalam kesamaran, tapi akhirnya aku menemui cahayanya. Alhamdulillah, dipertemukan aku dengan sahabat-sahabat sefikrah. Rindu untuk bertemu kalian.



rindu untuk berada di sini..

Dan mana mungkin aku dapat melupakan tempat yang menjadi medan tarbiahku. Ketika di usia masih mentah lagi, aku sudah diberi kepercayaan untuk mengendalikan usrah. Entah apa kelebihanku membuatkan aku terpilih, padahal masih ramai lagi yang berkebolehan. Apabila ditolak, mereka mengtakan.."su layak, ni peluang.."aku terima. Mungkin ini peluangku untuk mengenal dakwah. Pernah satu ketika aku ingin menolak satu jawatan yang aku anggap cukup besar dalam organisasi dan pelajar asrama khususnya. Teringat lagi saat dan ketika aku diumumkan, aku menangis. Satu ucapan takziah buatku. Terkedu dengan amanah yang cukup besar yang tidak mampu aku tanggung. Semua mengerumuniku, masing2 memberikan kata semangat kepadaku. Masih ingat lagi ketika itu ada seorang adik datang kepadaku, katanya "kak su, terimalah..menolak sesuatu jawatan samalah seperti menolak satu perjuangan.." Aku terkelu, tidak ada apa yang mampu diungkapkan lagi. aku terima dengan hati yang terbuka.

asrama..tempat persinggahanku selama 5 tahun..

dewan makan..tempatku membesar..

Di sebalik kemanisan pastinya terselit kepahitan. Kepahitan yang terpaksa aku telan sendirian atau bersama teman-teman. Dan aku rasa tidak perlu untuk aku nyatakan di sini. Biarlah ia berlalu bersama kenanganku yang dulu. Apabila mengenangkan kembali, itulah hakikat kehidupan. Kadang di atas, kadang di bawah, tidak dinamakan kehidupan sekiranya setiap detik masa penuh dengan kemanisan. Manakan sedap makanan yang tidak dimasak walau dengan secubit garam. Kepahitan itulah sebenarnya telah mematangkanku, dalam usaha untuk menjadi manusia sesempurna insan.

alhamdulillah..semoga terus subur benih2 keimanan..

Rasanya masih belum puas lagi untuk 'bekerja' di sekolah. Terasa seperti aku belum melaksanakan tugasku sesempurna mungkin. Medan persekolahan lah medan yang paling manis buatku, medan di mana guru-guru memberikan sepenuh perhatian, medan di mana sentiasa di sisi kawan-kawan seharian, dan medan di mana tempat dicurahkan ilmu ukhrawi dan duniawi. Adik-adik yang masih di sana, teruskan perjuanganmu, supaya kalian tidak akan menyesal di kemudian hari. Timbalah ilmu sebanyak mungkin, ambillah pengalaman seluas mungkin, sebagai bekalanmu untuk melayari hari-hari mendatang. Sayangilah guru-guru dan sahabat anda kerna anda pasti merindui mereka suatu hari nanti.

aku pernah di sini suatu ketika dahulu..

guru-guru.. aku merindui kalian..

This entry was posted on 11:45 PM and is filed under . You can leave a response and follow any responses to this entry through the Subscribe to: Post Comments (Atom) .

0 comments

Post a Comment