Hikayat Seorang Puteri  

Posted by: ~princess Islam~ in

Tanggal 20 Disember 1990, lahirlah seorang bayi perempuan hasil perkongsian hidup Mohd Amin Majid dan Fauziah Ismail. Hingar sebuah bilik di Hospital Besar Kota Bharu dengan tangisan seorang bayi perempuan. Kelahirannya disambut dengan senyuman dan penuh kesyukuran dari ayah ibunya. Tiada apa yang mampu diucapkan oleh ibu ayahnya melainkan tahmid memuji Allah swt. Bayi comel ini merupakan cahaya mata kelima bagi kedua-dua pasangan ini. Mereka berasa bersyukur kerana dikurniakan lagi rezeki penyejuk hati mereka.

Mereka selalu mendoakan anak-anak mereka menjadi anak-anak soleh dan solehah yang akan menjadi kebanggaan umat dan menyumbang jasa kepada umat. Mereka memegang erat amanah dan tanggungjawab dari Allah untuk mendidik dan mentarbiah anak mereka sebaik mungkin. Kerana mereka percaya dengan sabda Rasulullah saw, "Anak-anak itu lahir dalam keadaan suci seperti kain putih, terpulang kepada ibu bapanya untuk mencorakkan anak mereka menjadi Yahudi, Majusi, atau Nasrani.."Sudah menjadi tanggungjawab mereka untuk mencorak anak-anak mereka, sama ada mencalit dengan dakwah putih atau hitam. Ternyata mereka mengambil langkah yang tepat dan betul.

Puteri comel ini selesa berada di pangkuan ibu ayahnya yang tidak pernah jemu melayan kerenahnya. Dia dididik dengan penuh kasih sayang bagai menatang minyak yang penuh. Hidupnya ceria tanpa duka dengan ditemani dua kakak dan dua abangnya yang menjadi teman sepermainannya. Puteri ini semakin membesar dengan pendidikan yang sempurna yang ditaja sepenuhnya oleh kedua ibu bapanya. Dia sangat bertuah kerana dia hidup dalam suasana tarbiah dari ibu ayahnya. Tambahan pula, dia dikurniakan empat orang lagi adik. Kehadiran adik-adiknya menambahkan lagi seri dalam hidupnya. Hidupnya terasa begitu sempurna dengan ditemani ibu, ayah, dua kakak, dua abang, dua adik perempuan, dan dua adik lelaki. Semuanya anugerah dari Allah. Namun, dalam kesenangan, Allah tetap menguji keluarganya.

Pada usianya 11 tahun, ayahnya pergi meninggalkan mereka sekeluarga buat selama-lamanya. Ternyata Allah lebih menyayangi ayahnya. Doanya tidak pernah putus mendoakan ayahnya dicucuri rahmat oleh Allah dan ditempatkan dalam kalangan orang-orang yang beramal soleh. Dia juga tidak lupa mendoakan keluarganya tabah dan diberi kekuatan untuk meneruskan hidup seperti biasa. Tidak lupa juga dia mendoakan agar keluarganya dapat bersatu semula di akhirat kelak di syurga Allah swt(amin..). Dia yakin ini semua adalah ujian dari Allah.

Tika dan waktu ini, puteri ini menginjak dewasa. Telah disemat dalam dirinya untuk belajar bersungguh-sungguh dan membalas jasa dan pengorbanan ibunya yang tidak pernah mengeluh dalam membesarkan dia dan adik-beradiknya. Di usinya sebegini, dia tidak akan menghampakan harapan ibunya. Matlamatnya hanya satu, mendapat keredhaan Allah. Sekarang, dia sedang menuntut di sebuah Institut Pendidikan Guru di Malaysia. Cita-citanya untuk menjadi pendidik mewarisi minat ayah ibunya untuk menabur bakti dan berjasa kepada masyarakat. 4 tahun akan datang, dia bakal memegang amanah tersebut. Dia bukan sahaja ingin menjadi mu'allim yang mengajar semata-mata, namun besar tanggungjawabnya untuk menjadi murabbi pendidik ummah.

Hari ini, genaplah umurnya 19 tahun. Sudah 19 tahun dia memijak muka bumi ini dan berteduh di bawah teduhan langit Allah ini. Bila-bila masa sahaja dia akan dipanggil mengadap Tuhannya. Dia berazam untuk mencontohi para ulamak yang pendek usianya tapi berkat umurnya. Dia percaya tiada yang lebih bernilai melainkan mendapat cinta dan keredhaan Allah.

Itulah diriku.


Doakan aku sentiasa di bawah lembayung rahmat Allah dan dikurniakan umur yang berkat. Semakin menginjak umur kita, semakin hampir kita menuju ketetapan itu yakni kematian.

This entry was posted on 4:54 PM and is filed under . You can leave a response and follow any responses to this entry through the Subscribe to: Post Comments (Atom) .

3 comments

Slmat hari lahir.. Sang puteri. hehe. smoga diberkati n dirahmati Allah slalu=)

SELAMAT HARI LAhir BUAT ADDIKKU SU( asif jika lambat wish ) E; BANYAK LAGI YANG AKAN DITEMPUH DALAM SEKOLAH KEHIDUPAN INI- JADILAH PELAJAR YANG MENGHAYATI ERTI DAN TUJUAN HIDUP-

DIK, USAH PINTA DIKECILKAN UJIAN, TAPI MINTA DIBESARKAN KEIMANAN AGAR MENGHADAPI SETIAP UJIAN

SALAM SAYANG-

happy belated besday dear..wlpn lambat sebab baru bace entry ni..

Post a Comment