Berzikirlah 24 Jam  

Posted by: ~princess Islam~ in


Firman Allah swt di dalam Surah al-Baqarah ayat 152 yang bermaksud :
" Kerana itu, ingatlah kamu kepada-Ku nescaya Aku ingat(pula) kepadamu dan bersyukurlah kepada-Ku dan janganlah kamu mengingkari (nikmat) Ku."

Sabda Nabi s.a.w. yang bermaksud :
" Perumpamaan orang yang menyebut (nama) Tuhannya dengan orang yang tidak menyebut (nama) Tuhannya umpama orang yang hidup dengan orang yang mati."
(Sahih al-Bukhari serta Fath al-Bari (11/208)

Banyak lagi ayat2 al-Quran dan hadis Rasulullah dalam menyatakan kelebihan berzikir atau mengingati Allah dalam hidup kita. Ini kerana sesunnguhnya kita dituntut untuk mengingati Allah 24 jam. Sesetengah orang mungkin akan bertanya,"Bagaimana mungkin ada masa untuk berzikir selama 24 jam? Mana ada masa untuk bekerja, tidur dan lain-lain?" Tanggapan sebegini amat biasa didengari dalam masyarakat kita. Namun, pada hakikatnya, zikir sebenarnya dilaksanakan dalam 3 bentuk :

  • Zikir qauli - zikir yang paling khusus iaitu berkaitan sebutan. Inilah yang sering difahami orang.
  • Zikir qalbi - zikir dlm hati di mana hati sentiasa mengingati Allah dalam apa jua keadaan sama ada bekerja dsb lebih2 lagi dalam solat.
  • Zikir fi'li - zikir perbuatan spt mulut terkumat-kamit, jari mengira buah tasbih, anggota tubuh menunjukkan perbuatan baik spt kaki berjalan ke masjid dsb.

Dengan itu, dapatlah kita fahami seluruh 24 jam dalam kehidupan kita seharian, kita hendaklah sentiasa berada dalam keadaan berzikir kepada Allah.

Tidak syak lagi, sesungguhnya beramal dengan amalan yang diajar oleh Rasulullah s.a.w. sangat besar pahalanya. Sebaik2 zikir atau amalan ialah beramal dengan amalan yang diambil dari kitab Allah dan amalan yang diajar Rasulullah s.a.w. Selain mempunyai mempunyai fadilat yang besar, kita juga dapat beramal dan menghidupkan kembali sunnah Rasulullah s.a.w. yang banyak dilupakan.

Nabi s.a.w. pernah keluar pada suatu hari dari rumah isterinya Juwairiah r.ha. untuk solat Subuh dan Juwairiah sedang berada di tempat solatnya. Sewaktu Nabi s.a.w. kembali, matahari sudah mula tinggi (dhuha) dan beliau masih berada di tempat itu. Apabila Nabi s.a.w. melihatnya Baginda bersabda yang bermaksud, "Awak masih berada di tempat yang saya lihat sewaktu keluar tadi?""Ya." jawab isterinya. Sabdanya lagi : "Sesungguhnya saya telah membaca selepas meninggalkan awak empat kalimah sebanyak 3 kali, yang jika ditimbang dengan bacaan yang awak baca pada hari ini, timbangannya lebih berat lagi."(Sahih Muslim no.2726)


Harga : RM 4.00

Harga : RM 17.00

Di dalam buku kecil ini, penyusun telah memilih bacaan doa atau zikir daripada hadis-hadis yang sahih, hasan atau yang mempunyai sanad yang baik yang boleh beramal dengannya berdasarkan hukum yang diputuskan oleh ulama hadis.

Berkata Abdullah bin Mas'ud r.a.:
القصد في السنة خير من الإجتهاد في البدعة
Maksudnya : "Beramal dengan al-sunnah walaupun sedikit lebih baik daripada beramal banyak dengan amalan yang tidak bersumberkan al-Sunnah."
(Riwayat al-Baihaqi, al-Sunan al-Kubra 3/19)

p/s : Selamat beramal! Saya sudah pun mendapatkannya,anda bila lagi?Boleh dapatkan di mana-mana kedai buku berdekatan. Jom sama2 kita menghidupkan kembali sunnah Rasulullah saw yang semakin pudar.


This entry was posted on 4:19 AM and is filed under . You can leave a response and follow any responses to this entry through the Subscribe to: Post Comments (Atom) .

0 comments

Post a Comment