Asykuru ilaLlah..  

Posted by: ~princess Islam~ in

Assalamualaikum w.b.t..

Aku bertambah hairan, kenapa hari ni ramai yang demam??Aku pun risau melihat sahabat-sahabatku ramai yang demam..pada permulaannya hanya beberapa orang..kemudian hari ni dah enam tujuh orang yang dah start demam..demam berjangkit agaknya..pernah satu ketika kami sekelas berborak2, "kalau kita sakit,kita sakit sama2 ye.."terpancul kata2 itu dari mulut salah seorang sahabatku..satu famili la katakan..memang kami sehati sejiwa..sampaikan demam pun berjemaah..

Semasa makan2 dengan sahabatku tadi, aku cakap kat depa,
"eh,kita je la yang sihat..yang lain dah mula demam dah..mintak2 la antibody kita mampu bertahan..insyaAllah.."
"esok kena pakai mask ni.."katanya sahabatku..

Petang tadi aku ambil sedikit masaku untuk menziarahi sahabat2ku ke bilik mereka bagi memenuhi hak sebagai seorang sahabat..mana lah tau suatu hari kita yang demam, siapa lagi kita nak harapkan pertolongan..nak harapkan family,nun jauh di Kelantan sana..hanya sahabat lah yang dapat menghulurkan pertolongan..mintak maaf ye kawan2 sekiramya aku tidak membantu sepenuhnya..hmm,teruk demam mereka,sampai tak larat nak bangun..Aku doakan semoga kalian cepat sembuh..

Ya Alah,aku bersyukur dengan nikmat kesihatan yang Kau anugerahkan kepadaku sehingga kini..tidak dapat aku bayangkan jika aku berada dalam kelesuan,keletihan dan keadaan x larat,macamana aku nak meneruskan tugasku sebagai khalifah di muka bumi Allah ini?..bagaimana aku nak menunaikan kewajipanku sesempurna semasa waktu sihat?..semestinya ketika kita sakit, nak menunaikan solat secara berdiri pun tak larat..Hikmah yang besar Allah memberikan rukhsah untuk solat secara duduk, menelentang,mengiring, sehinggalah ke tahap solat dengan isyarat hati..

Teringat sabda Rasulullah s.a.w. yang menyatakan,
“Dua nikmat yang sering manusia rugi kerananya, iaitu kesihatan dan waktu lapang..”

Untuk diriku sendiri dan para sahabat,marilah kita muhasabah diri kita, apa yang kita buat semasa kita sihat?Adakah untuk mentaati perintah Allah ataupun menggunakan diri kita untuk melanggar perintahNya??Cuba renung2kan..Jangan sampai Allah tarik dahulu nikmat kesihatan kita sebelum sempat menunaikan perintahNya secara sempurna (waiyyazubillah)..Dan jangan sampai suatu masa kita akan menyesal dek kelalaian kita yang mensia2kan nikmat sihat dan nikmat masa lapang..


Wallahuta’alaa’lam..

This entry was posted on 11:02 AM and is filed under . You can leave a response and follow any responses to this entry through the Subscribe to: Post Comments (Atom) .

0 comments

Post a Comment