Al-Waqtu Kassaif  

Posted by: ~princess Islam~ in

Assalamualaikum semua..

Alhamdulillah,ari ni tercapai la hasratku untuk meng'update' aku punya blog..Bukan apa,x sempat..Aku bukanlah seorang yang petah dalam berkata-kata, bukan jua seorang yang lincah mengukir pena, namun akan ku terus berusaha untuk mempertingkatkan kemahiranku dalam bidang penulisan ni..InsyaALLAH..

Tanpa kita sedari, begitu cepat masa berlalu..Kadang-kadang tak sedar dah masuk hujung minggu..Terfikir juga..

"eh,kenapa singkat sangat masa yang aku ada..rasa baru je hari Jumaat, da nak masuk hari Jumaat..hmm.."

Semalam,aku tanya sahabatku..
"erm,hari ni berapa rejab ek??"
"15Rejab..."
"Owh..ye ke?Ya Allah, awat cepat sangat ni?rasanya ari tu baru masuk bulan Rejab.."

Hmm..macam tak percaya,dah nak masuk bulan Ramadhan..Memang benar,masa begitu pantas berlalu..Dalam usrah semalam, kami baru sahaja berdiskusi pasal "MASA" berdasarkan surah al-Asr..Allah telah bersumpah dengan masa untuk menunjukkan betapa pentingnya masa..

Demi masa..
Sesungguhnya manusia itu benar2 dalam kerugian..
Kecuali org2 yang beriman dan mengerjakan amal soleh dan menasihati supaya mentaati kebenaran dan menasihati supaya menatapi kesabaran..

Surah ni cukup ringkas dan juga cukup padat kandungannya..
Benarlah kata pepatah arab..

"al-waqtu kassaifu inlam taqtha'hu qatha'aka..masa itu ibarat pedang..barangsiapa yang tidak memotongnya,nescaya ia akan memotongmu.."


Dalam satu hadis pula, baginda bersabda yang bermaksud..

"Tidak akan berganjak kaki anak Adam di Padang Mahsyar selagi tidak ditanya dengan 4 perkara..
1) Umurnya ~ untuk apa dia menghabiskannya
2) Ilmunya ~ Sejauh mana dia mengamalkannya
3) Hartanya ~ Untuk apa dia menghabiskannya
4) Dirinya ~ Di mana dia menggunakannya"

Hadis ni begitu terkesan untuk sama2 kita fikirkan..Sekiranya kita tidak mampu untuk menjawab kesemua soalan yang akan dikemukakan tersebut, dimanakah kita akan berada??Mahukah kita terus ter'sangkut' di Padang Mahsyar??Waiyyazubillah..

Memetik kata2 Prof Izzi :

" Begitu beruntung orang yang dikurniakan umur yang panjang dan dengan umur tersebut dia menghabiskan masanya dengan amal soleh dan benda yang bermanfaat..Dan begitu rugi seseorang yang dikurniakan nikmat umur yang panjang tetapi mempergunakan masa tersebut untuk perkara yang sia2 dan melanggar perintah Allah.."

Ya Allah, jauhkanlah aku dari perkara sia2 yang boleh melalaikanku..Kurniakan aku umur yang panjang dalam mentaati perintahMu..Amin..

This entry was posted on 12:38 AM and is filed under . You can leave a response and follow any responses to this entry through the Subscribe to: Post Comments (Atom) .

0 comments

Post a Comment