Bersabarlah!  

Posted by: ~princess Islam~ in

Assalamualaikum wbt..
Alhamdulillah,dapat juga aku luangkan masaku untuk menulis sedikit catatan perjalanan hidupku..

Masih ku ingat peristiwa semalam..ketika aku sedang 'ghalik' dengan laptopku, masa tu dalam kul 12 tgh malam, kak waniey datang ke bilikku..aku menyapanya seperti sedia kala kerana dialah antara pengunjung kerap ke bilikku selain kak ninie..namun, baru aku perasan ada kerisauan di raut wajah kak wani..risau aku..Tangannya sibuk dengan handsetnya..Sekejap dia call alongnya,abangnya..

"Kak Wani, kenapa ni??"
"Su..tadi mak akak tefon..dia cakap ayah akak dah tak ada,su.."
Ku dengar sebak untuk diucapkan kepadaku..
"Ya Allah..betul ke akak??Innalillahi wainnailaihiraji'un..kak wani sabar ye.."
Aku dan roomateku cuba menenangkan kak wani..terkejut juga aku sebab hari Jumaat lepas, tok wan nya baru sahaja meninggal dunia..aku terus menghubungi sahabat-sahabatku yang lain untuk mengkhabarkan berita itu..

Dalam pukul 12.50 malam, setelah selesai segala urusan dengan warden, kami menghantar kak wani ke rumahnya di Sik,Kedah..Perjalanan mengambil masa lebih kurang sejam setengah..Ketika sampai di rumah kak wani, ku lihat ramai orang..apabila masuk ke dalam rumah kak wani, kami terus bersalaman dengan mak kak wani yang kami panggil 'Mak Lang'..kami juga turut memeluk Mak Lang yang kami rasakan seperti ibu kami sendiri..ku lihat jasad ayah kak wani terbujur kaku..aku juga turut sedih akan kehilangannya..Pagi tadi kami bertolak pulang ke maktab dan sampai dengan selamat..

Pagi tadi, ahli kelasku dan tutorku skali, Ustazah Amanisah, serta Ustaz Sukari berkunjung ke rumah kak wani..ketika kami sampai, jenazah sedang dikafankan dan pada pukul 11 pagi, jenazah disembahyangkan..

Innalillahi wainnailaihirajiuun..Kepada Allah kita datang,kepadaNya jua kita kembali..
Salam takziah ku ucapkan kepada kak wani sekeluarga..semoga bersabar atas ujian ini..Innallahama'assabirin..semoga roh Pak Lang dicucuri rahmat dan kasih sayangNya..amin..

"Dan dialah yang menciptakan hidup dan mati,dan untuk menguji kamu,siapa diantara kamu yang lebih baik amalannya.Dan dia Maha PERKASA ,Maha PENGAMPUN. -almulk:2-

This entry was posted on 9:14 AM and is filed under . You can leave a response and follow any responses to this entry through the Subscribe to: Post Comments (Atom) .

0 comments

Post a Comment